شادان تولید

گروه صنعتی شادان تولید
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تعمیر ماشین برقی شهربازی

نوشته: تعمیر ماشین برقی شهربازی

ماشین برقی شهربازی پر طرفدار ترین دستگاه شهربازی است که در تمام شهربازی های فضای باز و شهربازی های سرپوشیده دارای جایگاه ویژه از نظر مخاطب و به تبع آن درآمد مجموعه دارد. ماشین برقی با توجه به نوع ساختار و قرارگیری در معرض ضربه های مداوم و تنش نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی دارد.

علت خرابی ماشین برقی شهربازی

یکی از دلایل اصلی خرابی ماشین برقی ، کنترل حرکت آن توسط سرنشینان می باشد. پدال زدن های مداوم ، ضربه زدن به هم و گیر کردن ماشین ها به هم یا به کناره های پیست و … باعث فزایش آمپر مصرفی می گردد . همین امر باعث بالا رفتن استهلاک پلاتین های پدال ، ذغال سر موتور ، شکستگی فنر پدال و قطعی سیم پدال می گردد.

همچنین به موارد فوق می توان خرابی گیرنده های برق ، دیودها و اتصال کوتاه پیست را نیز اضافه نمود . که البته این موارد بسیار کم اتفاق می افتد و در صورت استفاده از جنس با کیفیت تقریباً قابل چشم پوشی است.

عیب یابی ماشین برقی شهربازی مدل بدون آنتن

تشخیص علت خرابی یا همان عیب یابی بخش مهم تعمیر دستگاههای شهربازی است . در زمانی که ماشین برقی از کار می افتد اولین اقدام بررسی ورود برق به ماشین است . برای این منظور:

در گام اول :  آیا برق به ماشین وارد می شود ؟  اگر چراغها روشن شود و ماشین حرکت نکند یعنی برق وارد می شود ولی به موتور نمی رسد. اما اگر چراغ ها نیز روشن نشد یعنی برق وارد ماشین نمی شود . برای رفع این عیب باید موارد زیر به ترتیب بررسی و معاینه شود .

  1. ورودی برق به رکتی فایر ( ترانس ) و خروجی برق را با ولت متر بررسی کنید
  2. غربیلک های گیرنده برق
  3. سیم کشی از غربیلک تا فیوزها
  4. سیم کشی از فیوزها تا دیودها
  5. بررسی سلامت فیوز ها و دیودها
  6. سیم کشی از دیودها به چراغ ها و پدال

با انجام مرحله به مرحله موارد فوق عیب برطرف می شود.

گام دوم : اگر برق وارد ماشین می شود ولی موتور حرکت نمی کند باید موارد زیر را به ترتیب چک کنید:

  1. پدال ماشین را بررسی نمائید. برای این کار از اهم متر استفاده کنید .
  2. اگر جریان در قبل و بعد از پدال وجود داشت در مرحله بعد ذغال سر موتور را معاینه کنید و در صورت خوردگی یا قطعی آن را تعویض نماید.

با توجه به موارد فوق باید گفت که بیش از 90 درصد خرابی مربوط به این قسمتها بوده و با انجام این نکات عیب ماشین برقی بر طرف و قابل استفاده است.

گام سوم : در صورتیکه اقدامات بالا را انجام داده ولی همچنان عیب بر طرف نشده است باید موتور ماشین را تست نمائید که برای این منظور لازم است از تعمیرکاران متخصص کمک بگیرید. لازم به ذکر است تعمیر موتور ماشین برقی نظیر سایر الکتروموتورها به راحتی انجام می شود.

عیب یابی ماشین برقی شهربازی مدل آنتن دار

در ماشین های آنتن دار با توجه به ساختار آنها موارد عنوان شده در گام اول بالا متفاوت می باشد و سایر مراحل مشابه ماشین های بدون آنتن است. به این ترتیب :

گام اول :  آیا برق به ماشین وارد می شود ؟  اگر چراغها روشن شود و ماشین حرکت نکند یعنی برق وارد می شود ولی به موتور نمی رسد. اما اگر چراغ ها نیز روشن نشد یعنی برق وارد ماشین نمی شود . برای رفع این عیب باید موارد زیر به ترتیب بررسی و معاینه شود .

  1. ورودی برق به رکتی فایر ( ترانس ) و خروجی برق را با ولت متر بررسی کنید
  2. آنتن گیرنده برق بررسی شود
  3. سیم کشی از ورودی آنتن تا فیوزها
  4. بررسی سلامت فیوز ها
  5. سیم کشی از فیوزها به چراغ ها و پدال

با انجام مرحله به مرحله موارد فوق عیب برطرف می شود. در صورت عدم رفع عیب موارد مندرج در گام دوم و سوم بالا را دنبال نمائید.

کاهش خرابی دستگاههای شهربازی

یکی از فاکتور های مهم در کاهش خرابی تجهیزات ، خرید دستگاههای شهربازی با کیفیت و استاندارد می باشد. معمولاً تولید کنندگان با کیفیت محصولات خود را گارانتی مناسب می نمایند . شادان تولید با تکیه بر دانش و تجربه همواره سعی در تولید و ارائه تجهیزات با کیفیت دارد.

پست های مرتبط
Skip to content